ScrollToTop
magazyn mamy

CZY STRES POWODUJE, ŻE TYJEMY?

Data: 05 luty 2018 Autor Kate Kaleta

Zależy Ci ,żeby schudnąć, dbasz o zdrowe odżywianie, ćwiczysz a zamiast oczekiwanego efektu stoisz w miejscu lub nawet tyjesz. Zastanawiasz się co robisz nie tak? Prawdopodobnie to nie wina złej diety czy nieodpowiedniego treningu a właśnie stresu, na który jesteś narażona na codzień. Denerwujesz się w pracy, na uczelni, przed ważnym egzaminem, kłótnią z mężem, a to może powodować, że przybywa Ci centymetrów. Dlaczego stres powoduje, że tyjemy? Jak sobie  z nim radzić ?

Niestety długotrwały stres nie tylko źle wpływa na nasze samopoczucie ale także i zdrowie.  Razem ze stresem, podnosi nam się poziom dwóch głównych hormonów, zwanych „hormonami stresu”: kortyzolu i adrenaliny. Kortyzol podnosi ciśnienie krwi oraz poziom glukozy we krwi. Na dłuższą metę podniesiony poziom kortyzolu, powoduje wiele negatywnych zmian w naszym organizmie: 


• odkładanie się tkanki tłuszczowej w organizmie

• wyższy poziom glukozy we krwi, który  może skutkować zmniejszeniem wrażliwości tkanek na insulinę, a to prowadzić  do insulinooporności, 

• zmniejszenie naszej masy mięśniowej 

• utrudnienie spalania tkanki tłuszczowej 

• odkładanie się tkanki tłuszczowej głównie w okolicach pępka, boczków, dolnej części pleców, karku.


Co zaskakujące trening też może powodować podwyższenie kortyzolu, dlatego kiedy jesteśmy bardzo zestresowani lepiej unikać  intensywnych ćwiczeń.  Brak snu również przyczynia się do zwiększenia poziomu kortyzolu. Im mniej snu tym tym wyższy poziom kortyzolu.  Dodatkowo sam stres u wielu osób powoduje zwiększenie apetytu, często zajadamy stres słodyczami lub fast foodami.


Stres ma ogromny wpływ na nasze ciało i zdrowie. O ile krótkotrwały stres nie jest niczym złym i może nawet nas mobilizować do działania, tak długotrwały stres jak już powiedziałam może nieść za sobą negatywne skutki.  Należy jednak pamiętać o tym, że każdy z nas jest inny i każdy w inny sposób reaguje na różne wydarzenia. Dla mnie stresujące może być wystąpienie publiczne, dla Ciebie przygotowanie obiadu dla teściowej;) To co jednych bardzo  stresuje innych w ogóle nie rusza. Każdy może mieć inny poziom stresu na codzień mimo, że prowadzi zdrowy tryb życia. 


Jak poradzić sobie z codziennym stresem?

Najszybszym rozwiązaniem jest stawienie czoła sytuacjom życiowym, które go powodują. Nie zamartwiaj  się rzeczami, które nie są zależne od Ciebie i których nie jesteś w stanie w żaden sposób zmienić. Skup się na tym na co masz wpływ i szukaj rozwiązań . Kontakt z przyjaciółmi, ulubiona książka robienie tego, co się kocha pomoże Ci przywrócić równowagę psychiczną. Poświęć codziennie chociaż 5 minut na afirmacje, pomoże Ci to pozytywnie podejść do życia. Wierzę, że te kilka wskazówek spowoduje, że stres będzie ostatnią rzeczą, jaka przyjdzie Ci do głowy.

Nikt jeszcze nie rozpoczął dyskusji w tym wątku. Dodaj komantarz jako pierwsza!

logo

Portal MyMamy.pl pomaga poznać i skontaktować się z innymi rodzicami w okolicy oraz udostępniać im różne informacje i materiały